torstai 15. joulukuuta 2011

Sisusta viestimässä

Lontoota kohti valmistaudutaan myös monenlaisin viestintätoimin. A Lesson in Sisu –kampanjamme viestintäsuunnitelma on monelta osin kuin viime aikoina paljon esillä ollut urheilijan polku: keskiössä on urheilija. Kampanjan ympärille on tehty, tehdään ja voidaan tehdä monenlaista painettua ja sähköistä materiaalia, mutta parhaita viestinviejiä tässäkin asiassa ovat kuitenkin urheilijat itse.

Vammaishuippu-urheilijoistamme jokainen olisi sopinut kampanjamme keulakuvaksi, joten viiden urheilijan valinta oli jo haaste sinänsä. Miten huomioimme kaikki lajit, kaikki vammaryhmät, molemmat sukupuolet ja monet muut asiat tasapuolisesti kaikkia kohtaan? Lopulta haastavan valintaprosessin jälkeen päädyimme valittuun viisikkoon, joka varmasti ilmentää kampanjan viestiä parhaalla mahdollisella tavalla.
Viisikon kanssa tehtiin kampanjavideo, jota varten heitä ei tarvinnut juurikaan ohjeistaa: jokainen oli videota varten täydellinen juuri omana itsenään, omine ajatuksineen, omine tavoitteineen. Kuvauksissa naurettiin paljon ja välillä liikututtiinkin, aivan kuten urheilussa itsessäänkin.
Huippu-urheilussa urheilijat ja valmentajat ovat isossa roolissa siinä, millaista heidän lajiensa viestintä on sekä millaisen kuvan he itsestään, lajistaan ja koko vammaisurheilusta antavat. Miten he kohtaavat median, miten he käyttävät tilaisuutensa? Nykypäivän viestintätulvassa urheilijoilta vaaditaan oma-aloitteisuutta ja aktiivisuutta. Sisuakin tarvitaan, mutta erityisesti tarvitaan halua nähdä viestintä ja media ennen kaikkea suurena mahdollisuutena, halua ymmärtää oma roolinsa kokonaisuudessa. Suomalaisen vammaisurheilun tunnetuin nimi Leo-Pekka Tähti on tälläkin saralla erinomainen esimerkki monelle urheilijalle, lajista riippumatta. Lontooseen valmistautuvasta porukasta onneksi löytyy useita muitakin ”viestinviejän” roolinsa sisäistäneitä, jotka toivottavasti paralympiavuonna pääsevät sankoin joukoin äänen valtakunnan medioissakin.
   
Sisu-teemaista kampanjaa tuotteineen on esitelty messuilla ja nettimaailmassa, mutta kampanjankin h-hetki on vasta Lontoossa.  Lontoo on vammaisurheilulle suuri mahdollisuus, ja se toivottavasti pystytään hyödyntämään täysillä. Paralympiaurheilulla on elo-syyskuussa 2012 elämänsä tilaisuus saada uusia ystäviä, samoin urheilijoilla uusia faneja ja lajeilla samaan syssyyn uusia urheilijoita. Lontoossa myös nähdään ja kuullaan, mitä kampanjan slogan käytännössä tarkoittaa, minkälaista sisun oppituntia suomalaiset siellä kilpakumppaneilleen tosi toimissa antavat… Me uskomme, että monen kohdalla sisukkuus palkitaan myös kultaisella, hopeiselle tai pronssisella mitalilla. Siitä riittää sitten viestittävääkin!
Sisukasta paralympiavuotta kaikille!
Heidi Lehikoinen
Viestintä- ja yhteyspäällikkö
Suomen Paralympiakomitea
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti